Danmarks smukkeste "beliggende"  dæksmed
 

 

Gode råd.

 

Selv om dækket er af et anerkendt mærke, bør du alligevel se efter, hvor det er fremstillet.
det fremgår af E-mærkningen, som er din garanti for,
at dækket er typegodkendt i henhold til EU´s såkaldte ECE-30 regulativ.

Det er en produktionsnorm, der stiller krav til dæk kvalitet, mærkning og hastighed.
Alle mine dæk er E-mærket.

Se også efter DOT-mærket (den amerikanske kvalitetsstandard).
Efter DOT-mærket skal der være en datomærkning,
som enten kan være et serienummer eller produktionsuge/år.

M+S-mærkningen (helårsdæk eller vinterdæk)

Når dækket er forsynet med et M+S-mærke, betyder det,
at dækket enten er et vinterdæk eller helårsdæk.

M+S-mærkede dæk skal altid monteres på alle fire hjul
og må altså ikke forekomme blandet med sommerdæk.

Hastighedskoder

Dækket skal have en hastighedskode, der svarer til de hastigheder,
bilen maksimalt er typegodkendt til at køre med.

Det er altså ikke tilstrækkeligt at køre L-mærkede dæk til maks. 120 km/t,
 fordi fartgrænserne over det meste af Danmark nu en gang er max. 110 km/t.

Det er bilens topfart, der er afgørende.

Både i Danmark og Tyskland er det dog tilladt at køre med M+S-mærkede dæk
beregnet til en lavere hastighed, end typegodkendelsen foreskriver.

I Tyskland skal der i så fald i førerens synsfelt (i forrudens venstre hjørne eller ratcentrum)
være anbragt et mærkat, der angiver de monterede dæks maksimumhastighed.
F. eks. 160 km/h.

 

Bogstavkode

Maks. hastighed, km/t

 
       
 

P

150  
 

Q

160  
 

R

170  
 

S

180  
 

T

190  
 

U

200  
 

H

210  
 

V

240  
 

Z

> 240  

Kører du stærkere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer.
Det kan få alvorlige følger for dig selv og dine medtrafikanter.

Sådan læses et dæk

Dæk er også mærket med nogle oplysninger om fysiske mål og egenskaber.

Mærkningen kan virke lidt svær at gennemskue, men følgende eksempler viser,
hvad de forskellige tal "dækker".

Tag for eksempel et dæk mærket 165R13 82T, her angiver tallet 165 en mm brede -
R står for radialdæk (hvilket er det mest normale dæk i dag),
endvidere angiver 13 en tomme størrelse der passer fælgene - altså en 13-tommer fælg.
Dækket har et balastningsindeks på 82 (det svar til, at dækket må bære maksimalt 475 kg.)
og er godkendt til 190 km/t. (se ved bogstav mærket T).

Et korrekt dæktryk er vigtigt

Trykket i dækkene skal holdes på et korrekt niveau, da uregelmæssigheder
på dette område resulterer i dårlige køreegenskaber og et forhøjet dækslid.

Et for lavt dæktryk - og i øvrigt også en forkert sporing -
kan hurtigt slide et dæk så langt ned, at det må kasseres.

Bilens instruktionsbog indeholder altid en fortegnelse over de dæktryk,
som fabrikken foreskriver for den pågældende bilmodel.
Ofte foreskrives der forskellige værdier, alt efter hvor meget læs der er på bilen,
og hvor hurtigt man kører. Jo højere hastighed, jo højere dæktryk.

Dæktryk angives ofte i flere forskellige enheder.
Skemaet herunder viser, hvordan sammenhængen er mellem de forskellige enheder.

Den officielle enhed er pascal eller kilopascal (kPa),
men man ser ofte enhederne psi (lb/inch2) og kilopond pr kvadratcentimeter (kp/cm2).
100 kPa svarer meget nær til 1 kp/cm2 eller 14,5 psi.

  Kilopascal
(kPa)
Bar Psi
(lb/inch2)
Kp/cm2  
 

150

1,5

21,8 1,53  
 

160

1,6

23,2 1,63  
 

170

1,7

24,7 1,73  
 

180

1,8

26,1 1,84  
 

190

1,9

27,6 1,94  
 

200

2,0

29,0 2,04  
 

210

2,1

30,5 2,14  
 

220

2,2

31,9 2,24  
 

230

2,3

33,4 2,35  
 

240

2,4

34,8 2,45  
 

250

2,5

36,3 2,55  
 

260

2,6

37,7 2,65  
 

270

2,7

39,2 2,75  
 

280

2,8

40,6 2,86  
 

290

2,9

42,1 2,96  
 

300

3,0

43,5 3,06  

Oplysningerne stammer bl.a. fra www.fdm.dk - her findes der yderligere information om dæk.